FRANTIŠKA MÁ JMENINY

 Jméno je křestní pro ženy a protějšek mužského František.

  Původně pochází z italské přezdívky jako malý František,

  který byl uctíván jako světec.Ve světě je toto jméno obdobou

  pojmenování Fanny, Francisca a nebo domácími tvary Fanda,

  Fanuška či Fanynka. V ČR je na 10 000 jmenovkyň a datum

  9. března je uvedeno ve stolním kalendáři.

Toto jméno jsem měla vždy ráda, možná proto, že se tak

jmenoval můj tatínek. Mezi ženami jsem znala dvě paní

domácí, jednu v Písku, která byly velmi malá a děsně

zvědavá. Otevírala mi psaníčka a pak hlásila mojí mamince,

kdo a co mi psal. Šíleně mi záviděla centimetry navíc, protože 

byla o 40 cm menší. Manžel jí oslovoval Fanynko. Druhou

Františku jsem potkala v Olomouci v domě, kde jsme

bydleli s tchyní. Taky byla vzrůstem malá, ale často si

prozpěvovala v koupelně lidové písničky a říkali jsme jí

Fanuško. Obě tyto ženušky jsou už na mráčku. Před dvěma lety

mi náš dvorní básník Tomáš vyprávěl o třetí Františce, která píše 

povídky a romány žánru fantastiky, taky poezii, ale zejména

je to emeritní knihovnice Národní knihovny v Praze.


FRANTIŠKA "DiS" VRBENSKÁ, PhDr.

první dáma české fantastiky.

                                  Zatím jsme si s paní spisovatelkou vyměnily několik zpráv,

možná je taky menší postavy podle fotek, což asi mají

tyto renesanční bytosti dané do vínku.

Dnešní oslavenkyně získala titul

Lady fantasy 


                                         Když jsem si pročítala všechny dostupné rozhovory

s paní Františkou, tak jsem doslova žasla. Seznam jejích oblíbených

autorů se téměř kryje i s mými jmény, sbírá sovy, píše básně

spolu s Tomášem Přidalem a má podobný názor na knihovnictví,

jako já. Taky si myslí, že je to povolání pro spřízněné duše.


                                      Budu muset dohnat své výpadky v literatuře fantasy,

protože názvy dvaceti knih vtáhly ono kouzlení i do mé

zvědavosti, protože některá místa české fantastiky

důvěrně znám.


                                                              Vážená a milá oslavenkyně!

Přeji Vám k svátku hodně zdraví, štěstí

a tak dál, aby za to život stál

a všechny múzy, elfové i skřítci

pomáhali naplňovat Vaší vizi.

                                             Až zavítáte někdy do Olomouce, tak několik sov

                                                                 odletí k Vám do Prahy.


Komentáře

  1. Lydie
    Františka je pěkné jméno - možná, že zase přijde do "módy".
    Můj dědeček se jmenoval František a babička Františka.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

PODĚKOVÁNÍ SM

O ČOKOLÁDĚ .. .