RUSKŮV STESK JESENĚ


Básně Ladislava Ruska " Stesk jeseně" ve formě haiku
jsem dostala před pěti lety
přímo od autora. Z jeho úvodu " Proč píši básně ve formě
haiku ?" cituji:
…" Před téměř sedmdesáti roky, v době kdy válčící Němci
vytvořili "osu" Berlín - Řím - Tokio, publikovaly
i "protektorátní" noviny, časopisy a knihy hodně informací
o "spřáteleném"Japonsku. A právě z té doby - byl jsem
student tak patnáctiletý - pochází mé trvalé okouzlení
Východem, neboť i z těch válkou účelově přinášených
informací o japonské kultuře se mi zdálo, ostatně právem,
že ta vzdálená kultura má vedle tajemství, které si pro nás
Evropany, podrží snad navždy, i hodnoty, které stojí za
studium.



"Japonérie" Jana Havlasy, Joe Hlouchy, jakož i mnohé
jiné knihy mi postupně přibližovaly ten vzdálený svět. Už
ani nevím, kdy jsem poprvé narazil na pojem haiku a tanka,
označující ty krystalicky vybroušené miniatury, ale zajímalo
mne to vše trvale a natolik, že jsem se časem sám pokoušel
"vtěsnat" svou mateřštinu do tohoto jedinečného básnického
útvaru…"


Ze 120 haiku vybírám nejpříhodnější pro dnešní čas.

Listopad vnáší
podzimní klid do duší
Už nic nevzruší

Podzim pln stesku . . .
Dnes váznoucími kroky
měřím svou stezku

Nelze nevidět
podzimu podobenství:
Z dítěte je děd

Dny se nám krátí
na sklonku léta i let
Posledních pár vět…

Už brzy padne
do kraje bělostný sníh
I srdce chladne

Komentáře

  1. Zajímavá forma. Já při svém rozsáhlém kafrání nemám šanci na takový tvar... :-(

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkné, líbí se mi hlavně ta druhá. Dost mě vystihuje. ;-))

    OdpovědětVymazat
  3. Krásná haiku. V Olomouci asi zatím nejzdařilejší.

    OdpovědětVymazat
  4. Podzim je zvláštní roční období, kdy záplavu barev střídá smutné pošmourno v očekávání prvního zimního dne a sněhu. Pro zádumčivé haiku, jak stvořené.

    OdpovědětVymazat
  5. Tak jsem se taky dozvěděla, proč haiku a kde se vzalo. Jsou to krásné mini básně.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak jsem se dozvěděla, proč a co je haiku a odkud se vzalo. Krásné mini básně!

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

PODĚKOVÁNÍ SM

O ČOKOLÁDĚ .. .