DEN POEZIE 2016

Festival poezie probíhá letos od 13. do 27. listopadu 2016.
Každoročně se koná na památku výročí narození českého
básníka Karla Hynka Máchy (* 16.11.1810).


(Socha K.H.Máchy na Petříně od J.V.Myslbeka ze dne 17.9.2016)


Téma letošního ročníku:
ŽÁDNÝ ČLOVĚK NENÍ OSTROV
byl inspirován verši Johna Donne, anglického renesančního
básníka, které napsal r. 1624:
" Žádný člověk není ostrov sám pro sebe,
každý je kus nějakého kontinentu."

Letošní ročník v pořadí 18. je navíc spojen s novým projektem:
POEZIE PRO ČEKAJÍCÍ.
Více informací:

Docela mne překvapila skutečnost, že knihovny a školy
Olomouce i Písku se letos nezúčastnily.

Využívám proto těchto stránek, abych zde publikovala
básně mých oblíbených básníků.


JAK JE TO S ANDĚLY?

V nemocničním pokoji
se stmívá
Paní Jaruška naslouchá
šumění křídel
A usmívá se

Včera
za ní přišel
ten její
a přinesl jí květiny

Kdyby jenom věděla
jak se jmenuje
kdyby jenom věděla
kde jsou ty kytky

Nemůže si vzpomenout

Ale to vůbec nevadí
usmívá se
Hlavně že slyší
to -- no --
to šumění křídel --

Alois Marhoul

(ze sbírky: www lidi. Praha, ARCI 2011)




Komentáře

  1. Je smutné, že se neuvádí, nepropaguje dobré umění, ať je to poezie, tak hudba, sborový zpěv. Bohužel, lidé jsou krmeni spíš skandály a co kdo kde udělala, co si oblékl, co rozbil a pod.

    OdpovědětVymazat
  2. Já to napíšu tak - kdo chce, neřídí se nějakými výročími. Byla jsi u hrobu K. H. Máchy na Vyšehradě? Já ano a několikrát a možná to mám dál, než ty. Byla jsem tam a zavedla tam svou kamarádku i svého přítele. Nemusím se vázat tím, co se kde napíše. Rozhodnu se a jedu, balík svíček s sebou a ...

    OdpovědětVymazat
  3. [2]:Milá Hanko!
    Tiše Ti závidím, že můžeš jet kamkoli chceš.Neměj mi to za zlé, že jsem to sem dala, ne všichni jsou takoví, aby to věděli.V uspěchaném času se někteří možná na chvíli zastaví a přečtou si hezkou báseň. Někdo to udělá jen tak samosebou, ale takových je málo.

    OdpovědětVymazat
  4. [3]:Hani, jestli můj příspěvek vyzněl nějak špatně, tak se omlouvám, ale nebylo to vůbec myšleno ve zlém. Však tvůj blog se právě odlišuje od jiných, že sem lidé chodí i pro ty básně. I já sem chodím a většinu jsem si přečetla. První, co mne upoutalo, byla informace v úvodu, že se festival koná na počest K. H. Máchy. Proto jsem si okamžitě vzpomněla, jak jsem několikrát navštívila vyšehradský hřbitov. To jsem ještě nepsala, že loni jsem byla v Litoměřicích, kde Mácha žil. Takže můj příspěvek vůbec nebyl k básni p. Marhoula, jestli jsi to tak pochopila. No a že se neřídím výročími, to je pravda a nevidím v tom nic špatného. Přeji hezký den.

    OdpovědětVymazat
  5. Hani, báseň p. Marhoula je zajímavá a mne dojala. Nevím, jestli je víc smutná nebo krásná.

    OdpovědětVymazat
  6. [5]:V Olomouci jsou nyní ve dvou budovách výstavy s tématikou andělé. Byla jsem zatím pouze v Muzeu moderního umění.Název mají také Šumění andělských křídel.

    OdpovědětVymazat
  7. Milá Otavínko, díky za připomenutí Dnů poezie. letos je už 18. ročník a v době od 13. do 27. listopadu se konají poetické akce na mnoha místech. Dokonce i český rozhlas letos připomíná, že verše mohou lidé naleznout i v čekárnách lékařů, v tramvajích a jinde. V kroměřížské knihovně se zítra sejdou regionální básníci a představí svou poezii příznivcům.

    OdpovědětVymazat
  8. [4]:Milá Hanko, já to nebrala na báseň. Já jsem se domnívala, že mne vytýkáš, že pořád píšu o různých výročích, ač každý ví, kdy má co oslavovat a nemusí se mu to připomínat.Mým cílem je zapojit se do festivalu Den poezie po svém a publikovat básně, které mám ráda a podělit se o ně i se svými čtenáři.

    OdpovědětVymazat
  9. Báseň Jak je to s anděly? p. Lojzy Marhoula je procítěná a lidská, vrátili jsme se právě z recitace veršů v Domově seniorů a tam nás babičky pozorně poslouchaly, mají básničky rády, střídáme je s písněmi a hrou na kytaru a vždycky od nich dostaneme nějaký dáreček. A tato báseň p. Lojzy by tam vyzněla moc dobře, mohu ji přednést na předvánoční akci v Domově?

    OdpovědětVymazat
  10. [9]:Milá Jindro!
    Já myslím, že by i pan Lojza měl radost. Moc se mi líbila a tak jsem ji publikovala na zahájení.Tvoje haiku se mi taky zdálo trefné na den, kdy bude superúplněk.

    OdpovědětVymazat
  11. [10]:Jooo, superúplněk... Zrovna na tom pracuji a ono NIC. Asi ve 21 jsem šla fotit a dobře jsem udělala, jenže mám "normální" fotku Měsíce v úplňku, nic velkého. Teď jsem si vzala stativ, že to blejsknu a ono nic není vidět. Obloha se zatáhla. Takže já neoslním. :-)))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

PODĚKOVÁNÍ SM

O ČOKOLÁDĚ .. .