DEN STROMŮ - 20. 10.

V Čechách byly poprvé pořádány Stromové slavnosti
Svazem spolků okrašlovacích r. 1906. Tato tradice byla
u nás obnovena r. 2000 na podnět ředitele botanické
zahrady UK Václava Větvičky a dřevosochaře Martina
Patřičného. Posledně jmenovaný mě tak zaujal, že jsem
si půjčila jeho knihu " Patřičný nejen dřevo" a je to
báječné počteníčko.


"Mějte stromy v úctě - každým svým dechem očišťují
a obohacují náš svět." O. F. Babler




"Kdo nemiluje stromy, ať netvrdí, že miluje člověka."
J. Ruskin


"Lidé pro nás stromy sázejí, sázejme my též."
České přísloví


" Stín stromu nezištně osvěží
jenom díky tomu,
že strom sobecky pro sebe
zachytil všechny sluneční paprsky."
S. Komenda


"Vy, stromy jste můj únik…"
M.I. Cvetajeva


"I stromy pádem listí počítají ztrátu…"
L. Rusek

Nejoblíbenější strom mého drahouška.


Další citáty pro milovníky stromů najdete:

Tradice oslav Dne stromů pochází z Nebrasky, kde byl
svátek vyhlášen poprvé již v roce 1872. Myšlenka se rychle
rozšířila po celé Americe a později i na další kontinenty.
Datum oslav Dne stromů je různé. Liší se podle klimatických
podmínek a toho, kdy je možné stromy vysazovat..
V ČR se slaví 20. října.

NENECHTE SI UJÍT JEDINEČNOU
VÝSTAVU V GALERII BIBLIO
v 1. patře
Vědecké knihovny v Olomouci


Nádherné stromoví z objektivu letošního jubilanta
Jiřího Fraita potěší každého stromofila
a pohladí po dušičce.





Komentáře

  1. Stromy s námi žijí jako lidé. Bez nich by nebylo kyslíku ani stínu, žilo by se hůř. Strom tvého drahouška byla třešeň? Sakura?

    OdpovědětVymazat
  2. [1]:Ano, roste poblíž domu a tak jsme tam chodili vždy na 1. května.

    OdpovědětVymazat
  3. Stromy jsou nádherné, já mám nejraději kaštan.

    OdpovědětVymazat
  4. Dvacátý říjen je den pro oslavu stromů, vybraný dobře.
    Stromy jsou oblečené do slavnostních barviček a všem to moc sluší.

    OdpovědětVymazat
  5. O stromových slavnostech slyším poprvé. Moc se mi líbí ty fotky v rámečku :-)

    OdpovědětVymazat
  6. Děkuji za připomenutí. Stromy by měli slavit svátek každý den. Zasloužily by si to.

    OdpovědětVymazat
  7. Pěkný článek a krásné obrázky.
    Knihu Martina Patřičného jsem nečetla, ale viděla jsem seriál o dřevě v televizi. Umí o něm zajímavě vyprávět. Pan Větvička je známý propagátor všeho, co roste.
    Stromy si zaslouží mít svátek. Mají nezastupitelnou funkci v přírodě.

    OdpovědětVymazat
  8. Miluji stromy, hlavně duby. Ty mají v sobě nejvíc vesmírné energie. Mám jeden oblíbený v lese. Vždy, když vidím pokácený strom, trochu mě to rozesmutní.

    OdpovědětVymazat
  9. Krásný svátek - krásné fotky.[8]: Nebuď smutná - po vykáceném stromě se nasadí jiný....a jde to stále dokola /teda v normálním světě by to tak mělo  být/.

    OdpovědětVymazat
  10. Plně s Vámi souhlasím. Výstava fotografií Jiřího Fraita je opravdu nádherná. Vydržela jsem se na ty jeho záběry dívat skoro hodinu, ač je jich tam sotva třicet, ale krásně se před nimi meditovalo.

    OdpovědětVymazat
  11. Hani, máš můj obdiv, jak zvládáš tu pro tebe tak smutnou dobu. Měli jsme takový strom mezi paneláky, bylo to nádherné vidět ho kvést. Letos ho vichr zlámal a tak byl vykácen. Snad to, co tam zůstalo vyroste a nahradí padlý strom novým.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

PODĚKOVÁNÍ SM

O ČOKOLÁDĚ .. .