ERIK KOLÁR

JUDr., docent loutkářské fakulty AMU,
dramaturg a režisér.

(18. 4. 1906 - 16. 2. 1976)

Erik Kolár se loutkovému divadlu věnoval už od svých studií (byl absolventem právnické fakulty) - v roce 1924 byl spoluzakladatelem Studentské scény a jako herec a režisér spolupracoval i s loutkovou scénou Umělecké výchovy. Pro svůj židovský původ ji musel v letech 1939-1945 opustit a věnoval se práci s dětmi v "židovském útulku", se kterými nazkoušel např. pohádku K. J. Erbena Plaváček. Koncem války byl deportován do koncentračního tábora v Terezíně; své zážitky vylíčil ve filmové povídce Cesta, kterou natočil v roce 1948 pod názvem Daleká cesta režisér Alfred Radok. Po válce se Erik Kolár vrátil k loutkovému divadlu a podílel se na jeho profesionalizaci. Spoluzakládal a učil na loutkářské katedře Divadelní fakulty AMU (založena 1952 jako první katedra svého druhu na světě), byl dramaturgem a režisérem pražského Ústředního loutkového divadla a co činovník Svazu spisovatelů podnítil řadu spisovatelů k tvorbě pro loutky (například. J. Kainara, Fr. Pavlíčka a L. Aškenázyho).
" Stručnost je vždycky projevem talentu, ale v divadelním umění, které je v podstatě epigramatické, je ctností nevyhnutelnou."

Komentáře

  1. Na loutkovém představení jsem byla naposledy jako hoodně malá...Ale mít nějakou loutku jsem si vždycky přála :-)
    U jména mám i e-mail, protože mi ten tvůj na počítači nešel rozkliknout...psala jsi, že Ti něco přišlo o Šumavě, tak jsem Tě chtěla poprosit, jestli bys mi to poslala? :o) Děkuji moc! :)

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

PODĚKOVÁNÍ SM

O ČOKOLÁDĚ .. .